Darmowe,Metodyka,Pomysły,Przedszkole Jak wykorzystać zmysły podczas nauki czytania?

Jak wykorzystać zmysły podczas nauki czytania?

Jak wykorzystać zmysły podczas nauki czytania? post thumbnail image

Multisensoryczne nauczanie czytania w języku obcym: jak wykorzystać sensorykę do wspierania procesu nauki

Wprowadzenie sensoryki do nauczania języka obcego, zwłaszcza na etapie nauki czytania, może być niezwykle efektywnym narzędziem wspierającym uczniów. Metoda multisensoryczna, czyli angażowanie różnych zmysłów, pomaga dzieciom lepiej przyswajać wiedzę oraz rozwijać umiejętności czytania i pisania w sposób bardziej naturalny i angażujący.

Dlaczego multisensoryczność w nauczaniu ma wartość?

Tradycyjne podejścia do nauki czytania, oparte głównie na wzroku i słuchu, mogą być wyzwaniem dla dzieci o różnych stylach uczenia się. Włączenie sensoryki w nauczanie pozwala na:

  1. Aktywne zaangażowanie – dzieci uczą się najlepiej, gdy mogą dotykać, czuć, słyszeć i widzieć to, czego się uczą. Multisensoryczne materiały umożliwiają lepsze zrozumienie i zapamiętywanie informacji.
  2. Rozwój motoryczny – ćwiczenia z elementami sensorycznymi wspierają rozwój motoryki małej, co jest istotne w procesie pisania i trzymania długopisu.
  3. Lepsze przyswajanie wiedzy – uczniowie łatwiej zapamiętują nowe słowa i zasady gramatyczne, gdy angażują więcej zmysłów, co z kolei poprawia koncentrację i zainteresowanie nauką.
  4. Wsparcie uczniów z trudnościami – dzieci z dysleksją, dysgrafią lub innymi trudnościami edukacyjnymi mogą skorzystać z multisensorycznych technik, które wspierają ich w zrozumieniu i zapamiętywaniu informacji na różne sposoby.
Postaw mi kawę na buycoffee.to

3 sposoby na stworzenie multisensorycznej książeczki do nauki czytania

Książeczka z materiałów o różnych fakturach
Wykorzystaj różnorodne tkaniny, papier o różnych gramaturach czy materiały takie jak filc, pianka czy gąbka, aby stworzyć multisensoryczną książeczkę. Do każdej litery lub słowa możesz przypisać inną fakturę, którą dziecko może dotknąć, np. miękki filc dla litery „F”, chropowaty papier ścierny dla litery „S”. Uczniowie mogą wodzić palcami po literach, co nie tylko angażuje zmysł dotyku, ale także pomaga w lepszym zapamiętywaniu kształtów liter i słów. Tego typu książeczka może być świetnym narzędziem zarówno w przedszkolu, jak i na początku szkoły podstawowej, szczególnie dla dzieci, które potrzebują dodatkowej stymulacji sensorycznej.

Książeczka zapachowa
Włączenie zapachów do procesu nauczania może być świetnym sposobem na zakotwiczenie pewnych pojęć w pamięci uczniów. Do książeczki możesz dołączyć małe próbki zapachowe, które będą pasowały do poszczególnych słów czy obrazków. Na przykład, strona z rysunkiem jabłka może mieć przyklejoną do niej saszetkę o zapachu jabłka, a strona z kawą – aromatyczną naklejkę z zapachem kawy. Taka książeczka angażuje zmysł węchu, co sprawia, że nauka nowych słów staje się bardziej interesująca i angażująca.

Książeczka sensoryczna z taśmami dekoracyjnymi
Kolejnym świetnym pomysłem na stworzenie multisensorycznej książeczki jest wykorzystanie taśm dekoracyjnych o różnych fakturach i kolorach. Dostępne są taśmy materiałowe, brokatowe, gładkie, chropowate czy nawet pokryte welurem, które dzieci mogą wyklejać, tworząc litery lub całe słowa. Na stronach książeczki można przygotować obrys liter, a zadaniem dzieci będzie wyklejenie ich za pomocą wybranych taśm. Takie działanie angażuje motorykę małą, co pomaga w rozwijaniu precyzji ruchów potrzebnych do pisania. Dzieci poprzez dotyk i ruch zapamiętują kształty liter, a dodatkowo mają możliwość personalizowania swojej książeczki, co zwiększa ich motywację do nauki. Taśmowe litery mogą być również tworzone na bazie tematycznych ilustracji – na przykład, dzieci mogą wyklejać literę „S” na stronie z rysunkiem słońca, co pozwala łączyć naukę liter z wizualnymi skojarzeniami.

Sensorycznie w terenie – litery z patyków, kamyków i liści
Zabawy sensoryczne można z łatwością przenieść w teren, wykorzystując naturalne materiały dostępne na świeżym powietrzu, takie jak patyki, kamyki czy liście. Zadaniem uczniów jest ułożenie kształtu litery z tych materiałów, a następnie przejście po wzorze. Tego rodzaju aktywność nie tylko angażuje zmysł dotyku i wzroku, ale również wspiera rozwój koordynacji ruchowej i orientacji przestrzennej. Dzieci uczą się, jak litery wyglądają i jak można je „poczuć” własnym ciałem, przechodząc po nich bosymi stopami. Dzięki tej metodzie mogą łączyć doświadczenia kinestetyczne z wizualnymi, co wzmacnia ich pamięć i zdolności językowe. Zabawy w terenie są również doskonałą okazją do integracji grupy oraz rozwijania współpracy, ponieważ uczniowie mogą pracować w zespołach, wspólnie tworząc większe litery czy całe słowa.

    Multisensoryczne podejście do nauki czytania w języku obcym nie tylko ułatwia dzieciom zapamiętywanie nowych słów i zasad gramatycznych, ale także sprawia, że nauka staje się bardziej interesująca i angażująca. Tworzenie książeczek angażujących różne zmysły jest prostym i efektywnym sposobem na wprowadzenie dzieci w świat obcego języka w sposób kreatywny i przyjazny.

    Podobne posty