Zostało dowiedzione naukowo, że moment narodzin nie ma żadnego wpływu na nasze losy. Jestem ANTYfanką horoskopów, fusów, zbiegu planet i tarota, ciężko mi jednak zaprzeczyć, że jako osoba urodzona we wrześniu darzę jesień szczególnym sentymentem i rokrocznie nie mogę się doczekać wszystkich świąt z nią związanych.

Jednym ze szczególnie mi bliskich jest wigilia wszystkich świętych, czyli Halloween. Impreza, barwna, mocno zakorzeniona w kulturze anglosaskiej, w Polsce trochę kontrowersyjna i często łagodzona wizerunkowo wysuwaniem na pierwszy plan dyń. I ok, dynie są medialne. I ładne. I smaczne. I pewnie zdrowe!

Chociaż Halloween podobnie jak gwiazdka ma swoją komercyjną stronę, jako element wiedzy o kulturze warto o nim wspomnieć, a przy okazji urządzić uczniom niezapomnianą lekcję. Jeśli szukacie nowych pomysłów i aktywności, które jednocześnie rozruszają Waszych uczniów językowo – ten artykuł jest dla Was.

Jeśli dysponujecie w sali projektorem, a Wasi uczniowie to wulkany energii Just Dance załatwi sprawę ruchowej rozgrzewki. Nagrania rozgrywek tej super popularnej gry znajdziecie na youtube, także w wersji Halloween’owej. Na nagraniu specjalnie ucharakteryzowani tancerze pokazują ruchy, które naśladujecie podczas tańca, a ponieważ w tej wersji nie ma kontrolerów i czujników nie ma znaczenia czy tańczycie dobrze czy nie – liczy się zabawa. Dzieciaki często mają też tą grę w domu i od razu będą wiedziały o co chodzi. Jeśli zależy wam na mocniejszej dawce języka polecam również kanały, które przygotowują tego typu piosenki właśnie w formie chantów, tańca i powtarzania.

Jeśli taniec to trochę za dużo, ale nadal chcecie żeby dzieciaki się poruszały polecam Wam gry terenowe z subtelnym wykorzystaniem technologii. Gra This is Halloween wykorzystuje plakaty z kodami QR, które odczyta specjalna aplikacja którą możecie zainstalować na dowolnym urządzeniu. Zaczynamy przy karcie START, na której znajduje się pierwsza wskazówka: szukamy obrazka spooky ghost. Po jego znalezieniu i odczytaniu kodu należy wyruszyć na poszukiwanie kolejnego zakodowanego słówka. Dzieci można podzielić na grupy, albo przeprowadzić grę indywidualnie jeśli wszyscy dysponują telefonem i aplikacją. Zdobyte kolejne słówka wpisujemy na specjalną kartę pracy, która potem posłuży jak osobisty słowniczek obrazkowy.

Skoro już ustaliliśmy, że dynie są takie medialne dlaczego ich nie wykorzystać? Tradycyjne wycinanie wzorów w prawdziwej dyni może być super projektem do wykonania w klasie. Jest wystarczająco „messy” i „dangerous”by zainteresować dzieciaki – tak mówię o nożach, dzieci powinny nauczyć się ich używać w kontrolowanym środowisku. A jednocześnie są tak głęboko zakorzenione w tradycji, że będzie żywą lekcją kulturową.

Wszyscy, a już w szczególności młodsi uczniowie maja w sobie naturalnego odkrywcę, którego warto pielęgnować. Odkrywanie nie tylko zaspokaja ich rządzę przygody, ale także żywo interesuje ich mózg, który jest bardziej chętny do współpracy i zapamiętywania. W grze Pumpkin Surprise zadaniem dzieci jest znalezienie słówek ukrytych w dyniach. Każda z sześciu kart jest dwustronna, a słówka ukryte w dyniach widać tylko jeśli podświetlcie kartkę od tyłu. Ponadto każda karta jest inna dlatego w grę można zagrać kilka razy bez obawy o nudę. Do zestawu dołączony jest też zestaw dedykowanych flashcardów, a rozgrywkę można dowolnie modyfikować i stopniować poziom trudności. Każdy z uczniów może mieć swoja kartę, w której po kolei odkrywa słówka, a znak zapytania obecny na każdej karcie, może być zadaniem specjalnym – specjalnym dyniowym tańcem, piosenką lub bardziej zaawansowanym zadaniem językowym. Flashcardy dodane do zestawu można rozwiesić w rożnych miejscach w sali, a zadaniem uczniów jest odnalezienie tych, które podświetlą na swoich dwustronnych kartach. Jeśli flashcardów będzie więcej, każdy gracz będzie w stanie uzbierać swój cały zestaw, jeśli mniej dodamy do gry element rywalizacji. Dla całej grupy możecie też przygotować jedną kartą, w której uczniowie po kolei będą podświetlać słówka, które muszą potem zapisać, pokazać na migi narysować, odnaleźć w sali, ułożyć z nim zdanie, nazwać, przeliterować lub wskazać na obrazu. Jak widzicie możliwości jest bardzo wiele, a ogranicza was właściwie tylko wyobraźnia i przestrzeń w której pracujecie.

31.10 przed nami! Zadbajmy o to, aby nasi uczniowie wyszli z lekcji dyniowych nie tylko uśmiechnięci, ale także z dawką wiedzy i słówkami, które zostaną w ich głowach na dłużej.

Happy Halloween everyone!