patyczanka.pl Darmowe,Metodyka,Organizacja,Szkoła Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka angielskiego: co się zmienia, co zostaje, na co zwracać uwagę?

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka angielskiego: co się zmienia, co zostaje, na co zwracać uwagę?

Egzamin ósmoklasisty 2025 z języka angielskiego: co się zmienia, co zostaje, na co zwracać uwagę? post thumbnail image

Dziś mamy 7 maja, a to oznacza, że do egzaminu ósmoklasisty został równo tydzień. To dobry moment, by uporządkować najważniejsze informacje o tym, co czeka uczniów na tegorocznym egzaminie z języka angielskiego. Choć sam egzamin nie zmienił się diametralnie, nowa rzeczywistość szkolna, okrojona podstawa programowa oraz odświeżony informator mogą budzić pytania. W tym wpisie zebrałam najważniejsze informacje, usystematyzowałam zakres zagadnień i podpowiem, na czym warto skupić się w ostatnim tygodniu przed egzaminem.

1. Nowa podstawa programowa i informator

Egzamin od 2025 roku znów opiera się bezpośrednio na podstawie programowej, a nie – jak w ostatnich latach – na wymaganiach egzaminacyjnych. To powrót do pełnej podstawy, choć jej zakres został nieco ograniczony. Zmiany są raczej kosmetyczne, a przykładowe zadania w nowym informatorze w znacznej mierze przypominają te z roku 2018/2019.

2. Struktura arkusza bez rewolucji

Arkusz nadal składa się z 12–15 wiązek zadań, łącznie od 45 do 55 poleceń. Czas trwania egzaminu to 90 minut. Zadania dzielą się na zamknięte (prawda/fałsz, wybór, dobieranie) i otwarte (lukowanie, samodzielne odpowiedzi). Egzamin wciąż sprawdza:

  • słuchanie,
  • reagowanie językowe,
  • czytanie,
  • znajomość środków językowych,
  • wypowiedź pisemną.

3. Zakres poziomu A2, ale z haczykami

Oficjalnie egzamin ma sprawdzać umiejętności na poziomie A2 wg ESOKJ. Praktycznie jednak zadania, szczególnie otwarte, często ocierają się o A2+/B1. Co istotne: teksty mogą zawierać bardziej zaawansowane struktury, które nie mogą jednak decydować o poprawnej odpowiedzi.

4. Słownictwo i tematyka – mniej znaczy… mniej?

Z katalogu leksykalnego zniknęły niektóre obszary, np. „życie społeczne” czy „styl życia”. Wydaje się to ukłonem w stronę nauczycieli i uczniów przytłoczonych ilością tematów, ale warto pamiętać, że nie oznacza to rezygnacji z pracy nad szerokim zakresem leksykalnym.

5. Czego szczególnie uczymy?

a) Rozumienie ze słuchu:

  • Zadania zamknięte i jedno otwarte,
  • Słuchanie globalne i selektywne,
  • Typowe trudności: zadania otwarte, błędy zapisu, dekoncentracja spowodowana „trudnym słowem”.

Praktyka: Ucz uczniów całościowego rozumienia, zwracaj uwagę na dystraktory i poprawność ortograficzną.

b) Znajomość funkcji językowych:

  • Typowe sytuacje codzienne,
  • Zadania zamknięte i jedno otwarte,
  • Styl formalny i nieformalny,

Praktyka: Łącz funkcje z gramatyką i słownictwem. Stosuj „scaffolding” – gotowe ramy wypowiedzi.

c) Czytanie ze zrozumieniem:

  • Teksty do 850 słów,
  • Zadania różnorodne (dobieranie, wybór, luki),
  • Teksty oryginalne i adaptowane,

Praktyka: Praca w parach, personalizacja tekstu, łączenie z wypowiedziami pisemnymi.

d) Znajomość środków językowych:

  • Czasowniki, przyimki, konstrukcje,
  • Zredukowany zakres gramatyki (np. brak mowy zależnej),
  • Zadania zamknięte i otwarte (np. parafraza, uzupełnianie),

Praktyka: Ucz schematów zdań i powiązań kontekstowych. Pokazuj, jak rozpoznać czas, konstrukcję, cel wypowiedzi.

e) Wypowiedź pisemna:

  • Jedno zadanie (e-mail lub wpis na blogu),
  • Odniesienie się do 3 podpunktów,
  • Od 50 do 120 słów,
  • Kryteria: treść, spójność, zakres i poprawność językowa.

Praktyka: Rozkładaj pisanie na etapy, ucz planowania i parafrazowania. Twórz wspólne teksty, analizuj błędy.

6. Czasowniki – baza do sukcesu

Dobrze opanowane czasowniki (formy podstawowe, nieregularne, modalne, złożone) to podstawa. Egzamin obejmuje:

  • Present Simple, Continuous, Perfect,
  • Past Simple, Continuous,
  • Future Simple, konstrukcje „be going to”, „would like to”, „have to”,
  • Tryb rozkazujący, strona bierna, phrasale.

Wskazówka: Twórz fiszki, gry, quizy, tabele form czasownikowych i używaj ich w kontekście.


7. Gramatyka i składnia – co musi umieć ósmoklasista?

Uczeń powinien rozpoznawać i stosować:

  • zdania twierdzące, pytania i przeczenia,
  • zdania z „there is”, „it is”,
  • zdania z podwójnym dopełnieniem,
  • zdania złożone współrzędnie i podrzędnie (czasowe, warunkowe, celu etc.),
  • bezokoliczniki, gerundia, zaimki, przymiotniki, przysłówki, spójniki, liczebniki, przedimki, przyimki.

Praktyka: Nauka w kontekście, łączenie struktur w zdaniach, praca na bazie gotowych wypowiedzi.


8. Praktyczne rady dla nauczycieli

  • Łącz kompetencje – twórz zadania zintegrowane (np. opis obrazka z użyciem funkcji językowej i gramatyki),
  • Wprowadzaj techniki scaffolding i jigsaw,
  • Pracuj spiralnie – wracaj do zagadnień w nowych kontekstach,
  • Korzystaj z informatorów i analizy zadań,
  • Wspieraj świadome uczenie się: ucz analizy polecenia, planowania odpowiedzi, eliminowania błędnych wariantów.

Nowa rzeczywistość egzaminacyjna wcale nie musi oznaczać chaosu. Przy odpowiednim planie pracy, dobrych materiałach i świadomej metodyce, przygotowanie uczniów do egzaminu może być procesem logicznym, efektywnym i wspierającym ich rozwój językowy.

Powodzenia!

Podobne posty